Waar zou de mensheid zijn zonder marketing? In de eerste plaats zou dit al betekenen dat ik op zoek zou moeten naar een echte job. Misschien dat ik een aangeboren talent heb voor kantklossen, maar voorlopig is mijn liefde voor het marketingvak nog net iets te groot. De hamvraag die me zo boeit is of marketing een meerwaarde biedt aan het hele economische marktgebeuren. In principe niet. Een wasmachine gaat heus niet witter wassen, een auto rijdt niet sneller of veiliger. Ook voor de ongefortuneerde dames onder ons is dit slecht nieuws. Al draagt een aap een gouden ring, het is en blijft een lelijk ding. Marketing maakt het product ook alleen maar duurder want mensen zoals ik zijn helaas geen liefdadigheidsinstellingen. Erger nog, consumenten worden zwaar in het zak gezet door de marketingboys. Het volgende artikel bewijst dit trouwens. Merken blijven even duur maar de verpakking slinkt of het recept wordt strategisch gewijzigd. Hetzelfde pak fruitsap geeft je een glas minder te drinken dan de week voordien en smaakt meer naar afwaswater dan vers geperste appelsienen. Verborgen inflatie is iets dat me persoonlijk nog niet eerder was opgevallen, maar blijkbaar bestaat het.
Maar marketing geeft het leven ook meer kleur. Winkelcentra zijn paradijzen geworden, een plopsaland voor volwassenen. Producten in allerlei kleuren en combinaties die op onze hersenen inwerken als lsd-pillen. Personeel dat vluchtige sociale relaties met ons aanknoopt alsof we al jaren popsterren zijn. Direct marketingbrieven doen de eenzaten heropleven alsof het liefdesbrieven zijn. Radioreclame spoelt de slechte muziek door die als hete olie in onze oorgaten wordt gegoten. In de bioscoop kan je langer van je geld genieten door de boodschappen die op je worden afgevuurd. Meer actie voor hetzelfde geld. Spam geeft ons een reden om onze mailbox te openen en de euforie te beleven dat iemand ons een mailtje heeft gestuurd. Pagina grote advertenties doen ons een slaak van verluchting blazen dat journalisten de krant niet verder opvullen met deprimerende boodschappen uit het politieke landschap. Billboards en affiches aan bushokjes doen ons even vergeten hoeveel lelijke mensen er toch rondlopen op straat. Zeg nu nog eens dat marketing geen nut heeft. Ik wil verleid worden verdomme!
Maar marketing geeft het leven ook meer kleur. Winkelcentra zijn paradijzen geworden, een plopsaland voor volwassenen. Producten in allerlei kleuren en combinaties die op onze hersenen inwerken als lsd-pillen. Personeel dat vluchtige sociale relaties met ons aanknoopt alsof we al jaren popsterren zijn. Direct marketingbrieven doen de eenzaten heropleven alsof het liefdesbrieven zijn. Radioreclame spoelt de slechte muziek door die als hete olie in onze oorgaten wordt gegoten. In de bioscoop kan je langer van je geld genieten door de boodschappen die op je worden afgevuurd. Meer actie voor hetzelfde geld. Spam geeft ons een reden om onze mailbox te openen en de euforie te beleven dat iemand ons een mailtje heeft gestuurd. Pagina grote advertenties doen ons een slaak van verluchting blazen dat journalisten de krant niet verder opvullen met deprimerende boodschappen uit het politieke landschap. Billboards en affiches aan bushokjes doen ons even vergeten hoeveel lelijke mensen er toch rondlopen op straat. Zeg nu nog eens dat marketing geen nut heeft. Ik wil verleid worden verdomme!
De meerwaarde van marketing aan het economisch gebeuren is zeer reëel en doodéénvoudig: 1 aspirine is onbetaalbaar, 1 post-it is onbetaalbaar, 1 blik cola is onbetaalbaar. De r&d- en productiekosten moeten gespreid worden over een internationale schaal. In comes marketing, die schaalvoordelen mogelijk maakt. Marketing maakt alles nét betaalbaar.
BeantwoordenVerwijderen