Hoeveel keer heeft u uw rijexamen opnieuw moeten doen? Bij mij heeft het welgeteld drie pogingen gekost. De eerste keer was er een paaltje kamikazegewijs voor mijn auto gesprongen tijdens de befaamde maneuvers en de tweede keer had ik een oud vrouwtje voorrang verleend die van links kwam aangesnord met haar fiets. Ik vermoed dat de instructeur meer van het principe was “gas geven en ruitenwissers aan”. Het is vandaag exact tien jaar geleden dat ik de derde keer wel slaagde voor mijn rijexamen. En toegegeven, hoe langer je rijdt, hoe meer ervaring een mens opsnuift. Eén vaardigheid zal ik echter nooit ontwikkelen: oriëntatiegevoel. Waarschijnlijk was ik mijn schoenveters aan het binden op het moment dat God de vader het oriëntatiegevoel uitdeelde. Gelukkig werd op een mooie dag het navigatiesysteem ontdekt.
Als ik ooit kinderen krijg dan zal ik ze beiden Tom als naam meegeven. “Tom Tom, komen eten!”, ik verlang er al naar om op die manier hulde te brengen aan het systeem dat al zo vaak door de jungle van straten heeft geloodst. Geen idee hoe mijn voorouders het deden. Vermoedelijk moesten ze een fietser klem rijden en vragen naar de weg. Het nadeel van mijn huidige Tom Tom is dat deze met een zuignap aan de voorruit zit vastgeplakt. Soms valt dat ding met zuignap en al van de voorruit en soms is het ook best moeilijk om te multitasken. Het ene oog gericht op de weg, het andere op dat kleine ding waaruit een damestem vaak commandeert links, rechts, links, rechts.
De techniek staat niet stil en de nieuwe generatie navigatiesystemen zullen zich binnenkort aanbieden. Deze navigatiesystemen zullen de aanwijzingen op uw voorruit projecteren, eventueel aangevuld met de beste restaurants. En waarom ook niet de Facebook, Twitter-updates en foursquare check-ins van uw vrienden en familie? De hamvraag hierbij is echter waar de grens getrokken moet worden tussen veiligheid en gebruiksgemak. Het is al een wonder dat er in de winkelstraten geen zwaargewonden vallen tussen botsende smartphone-gebruikers die met hun oogbollen vastgeplakt zitten aan hun schermpjes. Misschien zou het beter zijn om hologram-versies te ontwikkelen. Een navigerende medepassagier die geprojecteerd wordt op de passagierszetel of de achterbank en u deskundig de weg wijst. Ideaal voor een extra veiligheidsgevoel en tegen een eenzaamheidsgevoel bij lange ritten. De hyacinth-bouquet downloadversie lijkt met alvast een goede suggestie, u niet?
Als ik ooit kinderen krijg dan zal ik ze beiden Tom als naam meegeven. “Tom Tom, komen eten!”, ik verlang er al naar om op die manier hulde te brengen aan het systeem dat al zo vaak door de jungle van straten heeft geloodst. Geen idee hoe mijn voorouders het deden. Vermoedelijk moesten ze een fietser klem rijden en vragen naar de weg. Het nadeel van mijn huidige Tom Tom is dat deze met een zuignap aan de voorruit zit vastgeplakt. Soms valt dat ding met zuignap en al van de voorruit en soms is het ook best moeilijk om te multitasken. Het ene oog gericht op de weg, het andere op dat kleine ding waaruit een damestem vaak commandeert links, rechts, links, rechts.
De techniek staat niet stil en de nieuwe generatie navigatiesystemen zullen zich binnenkort aanbieden. Deze navigatiesystemen zullen de aanwijzingen op uw voorruit projecteren, eventueel aangevuld met de beste restaurants. En waarom ook niet de Facebook, Twitter-updates en foursquare check-ins van uw vrienden en familie? De hamvraag hierbij is echter waar de grens getrokken moet worden tussen veiligheid en gebruiksgemak. Het is al een wonder dat er in de winkelstraten geen zwaargewonden vallen tussen botsende smartphone-gebruikers die met hun oogbollen vastgeplakt zitten aan hun schermpjes. Misschien zou het beter zijn om hologram-versies te ontwikkelen. Een navigerende medepassagier die geprojecteerd wordt op de passagierszetel of de achterbank en u deskundig de weg wijst. Ideaal voor een extra veiligheidsgevoel en tegen een eenzaamheidsgevoel bij lange ritten. De hyacinth-bouquet downloadversie lijkt met alvast een goede suggestie, u niet?
Het bedrijf DAConnect - dat de zogenaamde holografische assistenten produceert - bestaat niet (meer). Persoonlijk denk ik dat het een hoax is.
BeantwoordenVerwijderen