Doorgaan naar hoofdcontent

Spammekoeken met slagroom

Het verzenden van een goede nieuwsbrief kun je het best vergelijken met het bakken van lekkere pannenkoeken. Het enige wat je moet doen is de eieren, melk en bloem vervangen door verse content, een onderwerpregel die doet watertanden en een CSS-code die het geheel een vaste structuur geeft. De bakpan mag je vervangen door een goede e-mailtool. Het technische gedeelte van een nieuwsbrief wordt echter vaak verwaarloosd, waardoor spammekoeken ontstaan die regelrecht in de vuilnisbak verdwijnen.Enkele zaken waar je op kunt letten:

1. Soms ziet de inbox van de ontvanger er uit als een waar overwinningsslagveld: “Win een iPad”, “Win een droomvakantie”, “Win een boekenbon”. Veel ontvangers willen graag enkel een lege inbox winnen. Indien ontvangers met een ongeduldige vinger op de unsubscribe link klikken, kun je enerzijds vragen om de frequentie van verzending aan te passen. In sommige – voornamelijk Amerikaanse - nieuwsbrieven zie je anderzijds ook steeds vaker pauzemogelijkheden waarbij je als ontvanger
een tijdelijke rustperiode instelt.

2. Indien je een auto koopt wil je doorgaans graag bij vrienden checken wat de reputatie is van de garage. Wanneer je nieuwsbrieven verzendt, geldt in feite hetzelfde principe van “reputation management”. Je kunt aan de hand van verschillende gratis tools zoals Senderscore.org nagaan wat de betrouwbaarheid is van het gebruikte ip-adres bij verzending.

3. Zoals een bakker zijn brood bakt voor de smaakpapillen en de operazanger zijn noten deskundig kraakt voor de trommelvliezen, zo wil de marketeer dat zijn nieuwsbrief een streling voor het oog vormt. Het ergste wat er kan gebeuren is dat de nieuwsbrief geen publiek heeft of dat je enkel spamadressen heb verzameld. Om dit laatste te vermijden gebruik je bij de inschrijvingsmodule best een dubbele opt-in procedure en een captcha, een test om na te gaan of er al dan niet sprake is van een menselijke gebruiker.

4. Eén van de belangrijkste statistieken die je in het oog moet houden is de delivery rate. Het is een indicatie van de gezondheid van je database. Indien het e-mailadres van een bedrijf een hard bounce oplevert kun je het vervangen door een privé emailadres of andersom. Tenminste als je daarover beschikt. Anders is het een idee om een keer per jaar een update-postkaart te sturen naar alle adressen waar je e-nieuwsbrief niet geleverd wordt. Zo houd je je database gezond. In elk geval screen je best geregeld het overzicht van die onbereikbare adressen. Zo detecteer je snel of je door bepaalde providers als Gmail, Yahoo of Telenet geblokkeerd wordt.

5. Hotmail experimenteert momenteel druk met zogenaamde wegwerpadressen. Hotmailgebruikers zouden via hun bestaand account tot vijftien tijdelijke e-mailadressen kunnen creëren, die gekoppeld zijn aan hun inbox. Eén van de toepassingen is dat mensen minder schrik hoeven te hebben om in te tekenen op bijvoorbeeld nieuwsbrieven. Enerzijds ziet de verzender het hoofdadres niet en anderzijds kan in het geval van spam het wegwerpadres gewoon verwijderd worden.

Volgens webmonitordienst Pingdom stuurden we in 2010 met zijn allen 107 biljoen e-mails. Bijna 90% ervan kun je bestempelen als spam. Sommigen voorspellen daarom al jaren dat het gratis verzenden van e-mails plaats zal moeten maken voor een betalend systeem. Volgens anderen waaronder Facebook-oprichter Mark Zuckerberg is e-mail ten dode opgeschreven door de traagheid en beperkte interactie. De toekomst zal het wellicht uitwijzen. In ieder geval is het posten van je nieuwsbrief op social media als Facebook, Linkedin en Twitter geen overbodige luxe.

Dit artikel verscheen eerder in het vaktijdschrift DMUpdate.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Logo Groupon versus nieuw logo Groen

Het is niet steeds eenvoudig om een nieuw logo uit je mouw te schudden, vraag dat maar aan de jongens en meisjes van Gap. Groen lanceerde deze week haar nieuwe huisstijl en toegegeven, het logo lijkt toch verdacht veel op dat van Groupon en ook de baselines zouden verre verwanten kunnen zijn. Misschien moeten we het zien als een vorm van recycling? Wie de vijf verschillen - ik vrees dat we zelfs niet zo ver gaan geraken - kan opsommen wint alvast een groene fluostift. Het kan ook een appelblauwzeegroen exemplaar worden, dat valt nog te Besien!


Update: Blijkbaar is er nog een opvallende gelijkenis tussen het logo van Groen en dat van Armoede is een Onrecht. En daarmee is de code volledig gekraakt hoe het logo van Groen werd in elkaar geknutseld. Laat ons hopen dat ze er niet al te veel voor betaald hebben.




Update 2: Ondertussen is uitgelekt dat reclamebureau Salvo.be - dat instond voor de creatie - werd uitbetaald in bloemkolen, wortels en nestkastjes. Daarmee wordt het gerucht de kop i…

Lincoln en de blanke Telenet slavin

“My kingdom for a horse,” moet Richard III als laatste woorden hebben uitgezucht op het slagveld. In mijn geval zou het eerder een blanke slavin zijn in ruil voor mijn Yudaiaans koninkrijk. In mijn mentale schatkamer blijven immers zoveel ideeën en plannen onaangeroerd wegens tijdsgebrek. Een blanke slavin zou een deel van dit tijdsgebrek kunnen compenseren. Koken, stofzuigen of mijn wagen een goede beurt geven. Het zijn maar enkele voorbeelden die al een flinke slok op de borrel zouden schelen. De kans is echter groot dat Lincoln vanuit zijn graf zou herrijzen om mij een paar zombiaanse motten om mijn oren zou geven met zijn hoge hoed. De armse stakkerd had tijdens zijn ambtstermijn van de afschaffing van de slavenarbeid een punt gemaakt en met succes.

Zoveel jaar na datum vond Steven Spielberg de heldendaad van Lincoln belangrijk genoeg om er een film van maar liefst 2,5 uur aan te wijden. Afgelopen weekend ben ik naar het epos gaan kijken dat genomineerd is voor 12 oscars. Laat ik…