Doorgaan naar hoofdcontent

Frietburger: innovatieve verleiding?


Hebt u er ook al over nagedacht om uw frietjes tussen uw hamburger te persen? Geen smakelijk idee volgens mij, maar Quick is de eerste om het daadwerkelijk als "nieuw" product aan te bieden. Merken moeten immers voortdurend zichzelf heruitvinden om in de gunst van de consument te komen, maar vooral te blijven. De hamburgerketen lanceert op 30 november dan ook de frietburger, de eerste hamburger met frietjes in.

De vraag is waarom ze dit doen? Omdat de jeugd van tegenwoordig een grotere mond heeft gekregen waardoor ze meer nodig hebben om hun smoel mee vol te proppen, zou een mogelijke insteek kunnen zijn. Het consumptiegedrag verandert en daar spelen merken zoals Quick dan ook slim op in. Zo lanceerde Quick al begin dit jaar de controversiële halal burger in Frankrijk. Over de frietburger zegt Quick in een persbericht het volgende:
    "De Suprême Allumettes kost 4,35 euro en daarvoor krijgt u een 'genereuze' gehaktsteak van 150 gram op een bedje van batavia-sla, bedekt met emmental, mayonaise met mosterd en lekker dunne frietjes, dat alles tussen een groot en zacht wit broodje dat lichtjes bestrooid is met griesmeel."
De ham(burger)vraag

Tot zover de verkoopspraat. Elk rationeel slachtoffer van deze consumptiemaatschappij weet dat hoe groter de hamburgers van Quick en McDonalds op de foto worden, hoe kleiner ze in je handen blijken te zijn. Waarom zou ik meer betalen voor iets waar ik minder aan heb? Natuurlijk is men nieuwsgierig om deze nieuwe caloriebom te proeven en het is juist die nieuwsgierigheid die Quick gebruikt om een nieuw hamburgerconcept te testen. De ham(burger)vraag is of de symbiose van twee zaken tot een nieuw product echt een baanbrekende innovatieve verleiding is. De laatste jaren zie je dergelijke geboortes steeds vaker opduiken: de speculaaspasta, de champagneshampoo, condooms met fruitsmaak en de chocolade-tandpasta zijn maar enkele voorbeelden. LU en Côte D'Or gooiden dit jaar ook nog hun producten in de gezamenlijke mixer.

In ieder geval, alvast smakelijk aan degene die de frietburger willen proeven. Het aanbod is slechts tijdelijk want na 10 januari 2011 verdwijnt de Suprême Allumettes weer uit het aanbod. Als je trouwens geluk hebt liggen er daadwerkelijk enkele echte frieten op je burger!

Joren Herremans
Matthieu van den Bogaert

Reacties

  1. Bijster origineel is het niet. In franssprekend België bestaat al eeuwen de Mitraillette, een broodje met daartussen frieten, groentjes en een hamburger. En in Brusselse kebabzaken wordt standaard een schep frietjes in de durums en pittabroodjes gezwierd. Wel innovatief is dat Quick voor het eerst frietjes in een industrieel hamburgerbroodje perst. Met reden, want zulke broodjes lenen zich daar niet echt toe. Ik ben benieuwd hoe ze die frieten tussen die twee lappen schuimbrood zullen houden, al hoopte ik eigenlijk dat ze wat meer moeite in de bio- en veggiemarkt zouden steken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Men zal geredeneerd hebben dat ook hier het geheel meer is dan louter de som van de delen. Niet geheel onlogisch: aangezien zowel Quick-frieten als Quick-burgers niet te vreten zijn, kan de combinatie moeilijk nóg slechter zijn. Toch?
    Overigens is de mitraillette ook in Vlaanderen al heel lang behoorlijk populair, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Logo Groupon versus nieuw logo Groen

Het is niet steeds eenvoudig om een nieuw logo uit je mouw te schudden, vraag dat maar aan de jongens en meisjes van Gap . Groen lanceerde deze week haar nieuwe huisstijl en toegegeven, het logo lijkt toch verdacht veel op dat van Groupon en ook de baselines zouden verre verwanten kunnen zijn. Misschien moeten we het zien als een vorm van recycling? Wie de vijf verschillen - ik vrees dat we zelfs niet zo ver gaan geraken - kan opsommen wint alvast een groene fluostift. Het kan ook een appelblauwzeegroen exemplaar worden, dat valt nog te Besien! Update : Blijkbaar is er nog een opvallende gelijkenis tussen het logo van Groen en dat van Armoede is een Onrecht. En daarmee is de code volledig gekraakt hoe het logo van Groen werd in elkaar geknutseld. Laat ons hopen dat ze er niet al te veel voor betaald hebben. Update 2 : Ondertussen is uitgelekt dat reclamebureau Salvo.be - dat instond voor de creatie - werd uitbetaald in bloemkolen, wortels en nestkastjes. Daarmee wordt he...

Rise of the Planet of the Apes: gehaaide plagiaat?

Het zal je maar overkomen om heel je leven in een kooi door te brengen. Geen gouden kooi, maar eentje met ijzeren staven en in plaats van een Perzisch tapijt een prikkend bedje van stro. Voor veel testdieren is dat hun toekomstbeeld. Het vormt ook het decor van 'Rise of the Planet of the Apes' [ Trailer ]. Ik kan me eigenlijk nog weinig herinneren van de originele 'Planet of the Apes' films die Hollywood op ons heeft afgevuurd, buiten de legendarische Vrijheidsbeeld-scène , ludiek overgedaan door The Simpsons . Het uitgangspunt van deze nieuwe apenfilm is de zoektocht naar het wondermiddel tegen Alzheimer. De proefkonijnen van dienst om dit middel te testen zijn - hoe kan u het toch zo goed raden - een stel apen. Het enige nadeel van dit wondermiddel is dat het de apen slimmer maakt. Vervang de apen door haaien en het stro door water en u krijgt direct het scenario van Deep Blue Sea . De paralellen zijn immers frapant: opgesloten dieren, de zoektocht naar het ultieme ...

29e Marketingcongres: Relevant is plezant

Marketeers zijn volgens vele van mijn vrienden "verkopers van warme lucht". Toen ik gisteren het ICC-gebouw in Gent opzocht voor het 29e Marketingcongres van Stichting Marketing volstond het dan ook om een spoor van smeltende sneeuw te zoeken. “Een slijmspoor had ook best volstaan”, hoor ik mijn buurvrouw nu al denken. We zijn als marketeer inderdaad niet altijd relevant en (s)lijmen de consument met valse beloftes. Het thema “Return on Relevance” is dan ook niet zo irrelevant gekozen. Alvast enkele gedachtesprongen die aan mijn hersenpan zijn aangevroren uit de verschillende sessies. Indien sommige paragrafen van deze blog u zouden vervelen dan kan u ook gewoon een sfeer-samenvattig krijgen door naar de bijhorende muziek te luisteren. Choose Life [ ► music ] We vuren volgens Barry Schwartz teveel productkeuzes af op onze consument waardoor ze verlammen zoals bij de parafix in Merlina. Indien ze toch komen tot een keuze blijven ze achter met een knagend gevoel want alles...