zaterdag 20 november 2010

Later wil ik marketeer worden

Wat wil jij later worden? Euh...geen idee juffrouw. Wist ik veel dat ik tegen juffrouw Suzzy 25 jaar geleden moest antwoorden dat ik marketeer wou worden. Ik zou waarschijnlijk een kwartier in de hoek hebben moeten staan als straf. Vandaag de dag zou ze zeker het onderzoeksrapport "A Bit Rich: Calculating the real value to society of different professions" hebben gebruikt om mij Berlusconi-gewijs op andere gedachten te brengen. The New Economics Foundation (NEF), dat het rapport publiceerde, pleit voor een fundamentele heroverweging van de manier waarop de waarde van werk wordt erkend en beloond. Zo heeft een kuisvrouw meer waarde dan een bankier. Ook reclamejongens en marketeers krijgen een goede veeg uit de pan.

    Advertising agencies are keen to demonstrate the returns they create for their customers. These estimates of additional sales generated allowed us to calculate the share of overconsumption attributable to advertising, and then the damage that causes. We found that for every £1 of value created by an advertising executive, £11.50 is destroyed. This is almost the exact reverse of the hospital cleaner.

Een hele tijd heb ik zelf gespeeld met het idee van timmerman, maar mijn duimen hebben tijdens een nationaal congres beslist met de andere vingers dat dergelijk beroep uitgesloten is. Met het idee van tekenaar heb ik ook nog rondgelopen. Het ingangsexamen in Sint-Lucas te Gent was echter net iets te zwaar. Een naakte vrouw tekenen in 5 minuten was problematisch. Ik was net klaar met het oorlelletje en ik moest de rest nog tekenen. Uiteindelijk is er dus iets compleet anders uit de bus gekomen: marketeer. Vroeger was ik trouwens weg van het boek "Later wil ik stuntman worden." Eigenlijk raar dat ik dat nooit heb overwogen? Alhoewel je als marketeer ook wel moet stunten...

ps: Het rapport A Bit Rich: Calculating the real value to society of different professions kan je hier downloaden.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen