Doorgaan naar hoofdcontent

Dead artists conspiracy

Als u de voorbije dagen een (online) krant hebt geraadpleegd, zal uw oog vermoedelijk twee zaken hebben opgemerkt. Enerzijds wordt de muziek van The Beatles sinds vorige week aangeboden op iTunes. Een slimme zet als je ziet dat muziekfans wereldwijd op één week tijd twee miljoen nummers en 450.000 albums van The Beatles hebben gedownload. De legendarische band krijgt ter promotie zelfs een - al dan niet vlug in elkaar geknutselde - reclamespot van een halve minuut. Anderzijds was er een interview met Tim Berners-Lee in het wetenschappelijk tijdschrift Scientific American. 'De oprichter van het internet' geeft er iTunes, de muziekwinkel van Apple, een muzikale veeg uit de pan. "Je bent niet meer op het web. De wereld van iTunes is gecentraliseerd en ommuurd. Je bent gevangen in één winkel, in plaats van dat je je op een open marktplaats bevindt. Voor de toekomst ben je afhankelijk van de verbeelding van één bedrijf", aldus Tim Berners.

Wie er van de hele discussie niet zal wakker liggen zijn de nabestaanden van de dode sterren die nu schitteren op iTunes. Net als The Beatles kwam ook Michael Jackson onlangs weer in het nieuws omdat hij een nieuw nummer heeft uitgebracht. Michael Jackson, die op 25 juni 2009 overleed, verdiende de afgelopen twaalf maanden zo'n 196 miljoen euro. Daarmee voert wijlen The King of Pop het lijstje aan van best verdienende dode sterren. Dit doet mij tevens denken aan een andere grote legende namelijk de 'gangsta rapper', Tupac Shakur. Na zijn dood werd een enorme hoeveelheid nieuw materiaal ontdekt en uitgebracht. De kassa rinkelde als nooit tevoren.

De (eventueel in scène gezette) dood van artiesten als Michael Jackson, Elvis Presley of Tupac Shakur zou volgens sommigen een populariteitsstunt zijn geweest, bedoeld om de verkoopcijfers verder op te krikken. Een complot om  een celebrity uit te melken tot de uiers van de melkkoe op de grond slepen. Het is dan ook pure entertaining om de complottheorieën hierover te lezen op het internet. U moet maar eens googlen op "Dead artists conspiracy". Als u de komende weken Elvis Presley of John Lennon zou tegenkomen in de Veldstraat of op de Meir, dan weet u pas echt met zekerheid dat ze zijn gestorven in naam van de marketing en de sales.

Joren Herremans
Matthieu van den Bogaert

Reacties

  1. Speciaal voor Tim, exfm. Een nieuwe extentie voor Chrome die ervoor zorgt dat het hele web je muziek bibliotheek wordt!

    Freedom, ge kunt dat niet indijken man.

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Logo Groupon versus nieuw logo Groen

Het is niet steeds eenvoudig om een nieuw logo uit je mouw te schudden, vraag dat maar aan de jongens en meisjes van Gap . Groen lanceerde deze week haar nieuwe huisstijl en toegegeven, het logo lijkt toch verdacht veel op dat van Groupon en ook de baselines zouden verre verwanten kunnen zijn. Misschien moeten we het zien als een vorm van recycling? Wie de vijf verschillen - ik vrees dat we zelfs niet zo ver gaan geraken - kan opsommen wint alvast een groene fluostift. Het kan ook een appelblauwzeegroen exemplaar worden, dat valt nog te Besien! Update : Blijkbaar is er nog een opvallende gelijkenis tussen het logo van Groen en dat van Armoede is een Onrecht. En daarmee is de code volledig gekraakt hoe het logo van Groen werd in elkaar geknutseld. Laat ons hopen dat ze er niet al te veel voor betaald hebben. Update 2 : Ondertussen is uitgelekt dat reclamebureau Salvo.be - dat instond voor de creatie - werd uitbetaald in bloemkolen, wortels en nestkastjes. Daarmee wordt het ge

Rise of the Planet of the Apes: gehaaide plagiaat?

Het zal je maar overkomen om heel je leven in een kooi door te brengen. Geen gouden kooi, maar eentje met ijzeren staven en in plaats van een Perzisch tapijt een prikkend bedje van stro. Voor veel testdieren is dat hun toekomstbeeld. Het vormt ook het decor van 'Rise of the Planet of the Apes' [ Trailer ]. Ik kan me eigenlijk nog weinig herinneren van de originele 'Planet of the Apes' films die Hollywood op ons heeft afgevuurd, buiten de legendarische Vrijheidsbeeld-scène , ludiek overgedaan door The Simpsons . Het uitgangspunt van deze nieuwe apenfilm is de zoektocht naar het wondermiddel tegen Alzheimer. De proefkonijnen van dienst om dit middel te testen zijn - hoe kan u het toch zo goed raden - een stel apen. Het enige nadeel van dit wondermiddel is dat het de apen slimmer maakt. Vervang de apen door haaien en het stro door water en u krijgt direct het scenario van Deep Blue Sea . De paralellen zijn immers frapant: opgesloten dieren, de zoektocht naar het ultieme

Relnichtenpoeder in Komen Eten

Toen God de Vader op de 8e dag het kijkkastje schiep, stak hij er naast de afstandsbediening ook de opdracht bij dat het ding op een zinvolle manier zou worden gevuld. Blijkbaar is dat laatste gegeven doorheen de geschiedenis verloren gegaan en drukt ondergetekende nog maar sporadisch de aanzetknop van de televisie in. Blijkbaar ben ik niet de enige want in de Verenigde Staten zitten de televisiestations met de handen in haren door een ongeziene daling in de kijkcijfers. Deze week heb ik mezelf echter nog eens overhaald om naar het VT4-programma 'Komen Eten' te kijken. Ik had gedacht dat we met Lesey-Ann Poppe, het meest hersenloze neukpopje dat mijn beeldscherm ooit heeft gesierd, alles hadden gehad, maar blijkbaar niet. God de vader had precies nog wat roze relnichtenpoeder over en schiep Glenn. Daar waar holebi's al jaren vechten tegen vooroordelen en negatieve beeldvorming, vormde deze adoptiezoon van Jimmy B juist de überrelnicht die zijn handjes nog meer laat wa