zondag 21 november 2010

Frietburger: innovatieve verleiding?


Hebt u er ook al over nagedacht om uw frietjes tussen uw hamburger te persen? Geen smakelijk idee volgens mij, maar Quick is de eerste om het daadwerkelijk als "nieuw" product aan te bieden. Merken moeten immers voortdurend zichzelf heruitvinden om in de gunst van de consument te komen, maar vooral te blijven. De hamburgerketen lanceert op 30 november dan ook de frietburger, de eerste hamburger met frietjes in.

De vraag is waarom ze dit doen? Omdat de jeugd van tegenwoordig een grotere mond heeft gekregen waardoor ze meer nodig hebben om hun smoel mee vol te proppen, zou een mogelijke insteek kunnen zijn. Het consumptiegedrag verandert en daar spelen merken zoals Quick dan ook slim op in. Zo lanceerde Quick al begin dit jaar de controversiële halal burger in Frankrijk. Over de frietburger zegt Quick in een persbericht het volgende:
    "De Suprême Allumettes kost 4,35 euro en daarvoor krijgt u een 'genereuze' gehaktsteak van 150 gram op een bedje van batavia-sla, bedekt met emmental, mayonaise met mosterd en lekker dunne frietjes, dat alles tussen een groot en zacht wit broodje dat lichtjes bestrooid is met griesmeel."
De ham(burger)vraag

Tot zover de verkoopspraat. Elk rationeel slachtoffer van deze consumptiemaatschappij weet dat hoe groter de hamburgers van Quick en McDonalds op de foto worden, hoe kleiner ze in je handen blijken te zijn. Waarom zou ik meer betalen voor iets waar ik minder aan heb? Natuurlijk is men nieuwsgierig om deze nieuwe caloriebom te proeven en het is juist die nieuwsgierigheid die Quick gebruikt om een nieuw hamburgerconcept te testen. De ham(burger)vraag is of de symbiose van twee zaken tot een nieuw product echt een baanbrekende innovatieve verleiding is. De laatste jaren zie je dergelijke geboortes steeds vaker opduiken: de speculaaspasta, de champagneshampoo, condooms met fruitsmaak en de chocolade-tandpasta zijn maar enkele voorbeelden. LU en Côte D'Or gooiden dit jaar ook nog hun producten in de gezamenlijke mixer.

In ieder geval, alvast smakelijk aan degene die de frietburger willen proeven. Het aanbod is slechts tijdelijk want na 10 januari 2011 verdwijnt de Suprême Allumettes weer uit het aanbod. Als je trouwens geluk hebt liggen er daadwerkelijk enkele echte frieten op je burger!

Joren Herremans
Matthieu van den Bogaert

2 opmerkingen:

  1. Bijster origineel is het niet. In franssprekend België bestaat al eeuwen de Mitraillette, een broodje met daartussen frieten, groentjes en een hamburger. En in Brusselse kebabzaken wordt standaard een schep frietjes in de durums en pittabroodjes gezwierd. Wel innovatief is dat Quick voor het eerst frietjes in een industrieel hamburgerbroodje perst. Met reden, want zulke broodjes lenen zich daar niet echt toe. Ik ben benieuwd hoe ze die frieten tussen die twee lappen schuimbrood zullen houden, al hoopte ik eigenlijk dat ze wat meer moeite in de bio- en veggiemarkt zouden steken.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Men zal geredeneerd hebben dat ook hier het geheel meer is dan louter de som van de delen. Niet geheel onlogisch: aangezien zowel Quick-frieten als Quick-burgers niet te vreten zijn, kan de combinatie moeilijk nóg slechter zijn. Toch?
    Overigens is de mitraillette ook in Vlaanderen al heel lang behoorlijk populair, hoor.

    BeantwoordenVerwijderen