Doorgaan naar hoofdcontent

The Smoking Skinny bitches

 
Uit de foto zou je in de eerste plaats denken dat Piet en Mimi tijdens een opname van het kookprogramma Lekker Thuis een klein dispuut hadden over de gaartijd van de parelhoen, maar niks is minder waar. Deze rontgenfoto moet de losbandige Londense jeugd wijzen op de gevaren van messen. Men tracht hiermee de teller van het zinloos geweld terug te dringen. De jongen op de 'foto'heeft de aanval wonder boven wonder overleefd, maar moet hoogstwaarschijnlijk goed opletten voor magneten. Het lijkt tegenwoordig wel een rage om horrorbeelden of ditem woordgebruik te hanteren in reclame-advertenties om het conatief gedrag van de consument te sturen:

Gij zult niet rokenKregen filmsterren vroeger duchtig miljoenen dollars toegeschoven om te pronken op de catwalk en het witte doek met bijhorende stinkstok, dan is de tijd van de zuivere wind aangebroken. Horecazaken worden rookvrij gemaakt en op het televisiescherm wisselen de reclames van nicotinekauwgom en nicotineplakkers elkaar in enorm snel tempo op. Ook de sensibiliseringscampagnes springen als verse paddestoelen in een herfstlandschap uit de grond. Ze hopen met giftig woordgebruik en schrikplaatjes de verstokte rokers op andere gedachten te brengen. Het meest recente voorbeeld komt uit Groot-Brittannië. Foto's van een lijk in een mortuarium en een opgesneden lichaam op een operatietafel moet de sigaret naar de hoek der schaamte verbannen. (lees artikel The Sun)

Gij zult niet eten
Neen, ik ga het niet hebben over de hongerstakers in ons land, maar over het boek Skinny Bitch dat momenteel in de winkelrekken ligt. Het dieetboek wil komaf maken met de ongezonde voeding dat we dagelijks door ons strot rammen. Volgens het boek is frisdrank vloeibare satan en koffie is nog slechter dan rioolwater voor ons lichaam. Sojascheuten worden dan weer de hemel in geprezen. Als  ik al die rommel zou eten die ze aanprijzen in dat boek - en ik heb enkel de samenvatting gelezen- dan was ik wel op de aarde gekomen als een geit. Het feit dat Victoria Beckham idool is van het voedingspatroon zegt dan ook genoeg.

Gij zult niet vreemd gaan
Dat paus Benedictus het rijden van een scheve schaats verkettert lijkt me even logisch als zeggen dat likken aan asbest niet gezond is. Maar blijkbaar gaan ze in de Verenigde Staten nog enkele stappen verder. Op ware purity Balls (ik-beloof-een-rein-konijn-te-zijn-feestjes) beloven tienerdochters en zelfs kleuterdochters aan hun vader dat ze geen onreine daden of gedachten zullen hebben tot aan het huwelijk. Zulke horrorfeestjes kan ik alleen maar met de nodige huiver afkeuren. Als we evolueren naar een maatschappij vol skinny bitches met purity ball trauma's, een maatschappij waar we alles gaan afkeuren dan hoop ik dat ze mij in een grote joint wikkelen en aansteken aan de stoof van de Queen in Buckingham Palace. Dat zou nog eens een schitterend einde zijn.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Logo Groupon versus nieuw logo Groen

Het is niet steeds eenvoudig om een nieuw logo uit je mouw te schudden, vraag dat maar aan de jongens en meisjes van Gap . Groen lanceerde deze week haar nieuwe huisstijl en toegegeven, het logo lijkt toch verdacht veel op dat van Groupon en ook de baselines zouden verre verwanten kunnen zijn. Misschien moeten we het zien als een vorm van recycling? Wie de vijf verschillen - ik vrees dat we zelfs niet zo ver gaan geraken - kan opsommen wint alvast een groene fluostift. Het kan ook een appelblauwzeegroen exemplaar worden, dat valt nog te Besien! Update : Blijkbaar is er nog een opvallende gelijkenis tussen het logo van Groen en dat van Armoede is een Onrecht. En daarmee is de code volledig gekraakt hoe het logo van Groen werd in elkaar geknutseld. Laat ons hopen dat ze er niet al te veel voor betaald hebben. Update 2 : Ondertussen is uitgelekt dat reclamebureau Salvo.be - dat instond voor de creatie - werd uitbetaald in bloemkolen, wortels en nestkastjes. Daarmee wordt he...

Rise of the Planet of the Apes: gehaaide plagiaat?

Het zal je maar overkomen om heel je leven in een kooi door te brengen. Geen gouden kooi, maar eentje met ijzeren staven en in plaats van een Perzisch tapijt een prikkend bedje van stro. Voor veel testdieren is dat hun toekomstbeeld. Het vormt ook het decor van 'Rise of the Planet of the Apes' [ Trailer ]. Ik kan me eigenlijk nog weinig herinneren van de originele 'Planet of the Apes' films die Hollywood op ons heeft afgevuurd, buiten de legendarische Vrijheidsbeeld-scène , ludiek overgedaan door The Simpsons . Het uitgangspunt van deze nieuwe apenfilm is de zoektocht naar het wondermiddel tegen Alzheimer. De proefkonijnen van dienst om dit middel te testen zijn - hoe kan u het toch zo goed raden - een stel apen. Het enige nadeel van dit wondermiddel is dat het de apen slimmer maakt. Vervang de apen door haaien en het stro door water en u krijgt direct het scenario van Deep Blue Sea . De paralellen zijn immers frapant: opgesloten dieren, de zoektocht naar het ultieme ...

29e Marketingcongres: Relevant is plezant

Marketeers zijn volgens vele van mijn vrienden "verkopers van warme lucht". Toen ik gisteren het ICC-gebouw in Gent opzocht voor het 29e Marketingcongres van Stichting Marketing volstond het dan ook om een spoor van smeltende sneeuw te zoeken. “Een slijmspoor had ook best volstaan”, hoor ik mijn buurvrouw nu al denken. We zijn als marketeer inderdaad niet altijd relevant en (s)lijmen de consument met valse beloftes. Het thema “Return on Relevance” is dan ook niet zo irrelevant gekozen. Alvast enkele gedachtesprongen die aan mijn hersenpan zijn aangevroren uit de verschillende sessies. Indien sommige paragrafen van deze blog u zouden vervelen dan kan u ook gewoon een sfeer-samenvattig krijgen door naar de bijhorende muziek te luisteren. Choose Life [ ► music ] We vuren volgens Barry Schwartz teveel productkeuzes af op onze consument waardoor ze verlammen zoals bij de parafix in Merlina. Indien ze toch komen tot een keuze blijven ze achter met een knagend gevoel want alles...