Doorgaan naar hoofdcontent

The Yudai Show

Een tijdje geleden vroeg iemand me om mee te doen aan een blogestafette. Ik dacht eerst dat hij een aantal Amsterdamse paddo's achter de kiezen had, maar al spoedig liet ik me overhalen om het spel mee te spelen. De tekst moest wel gaan over het het onderwerp durf. Het viel me daarbij direct te binnen dat de meeste zaken in de natuur in paren voorkomen. Enerzijds heb je de complementaire paren die samen een synergie veroorzaken. Ik denk hierbij aan de twee ogen die een dieptezicht creëren of de tegenpolen van een magneet die een aantrekkingsveld tot stand brengen. Anderzijds heb je de paren die zich gedragen als water en vuur. Een mooi voorbeeld hierbij zijn de menselijke oerinstincten durf en angst. Als deze twee emoties een huwelijk zouden aangaan zou er een stilstand ontstaan. Geen vooruitgang zonder durf, geen achteruitgang zonder angst. Het zijn ook twee gevoelens waarmee ik -zoals zoveel mensen- al vaak te maken heb gehad.

Ik ben blij dat ik niet kamp met echte traditionele angsten. Spinnen geef ik steevast een hand, van plankenkoorts maak ik brandhout en het getal dertien cijfer ik niet direct weg onder een mat. De enige angst die ik soms echt heb is die van het niet weten wie er achter heel de uitvinding van het leven zit. Het is daarom ook dat de film The Truman Show me zo mateloos boeit. Wie bepaalt er welke personen ik vandaag zal ontmoeten? Wie schrijft het scenario van mijn leven? Ik zou hem (of misschien is het een haar) graag eens de hand wil schudden en vragen hoe hij de personages heeft bedacht en of hij denkt aan een vervolgroman.



Ik geloof echter niet in een alwetende godsdienst zoals het christendom waarbij een oppergod ons als marionetten zou bespelen. Ik sluit me aan bij Marx wanneer hij stelde "Die Religion ist das Opium des Volkes". Mensen worden kunstmatig dom gehouden door ze een surrugaat voor deze grote levensvraag "wie ben ik" voor te houden. In de Westerse samenleving wordt de idee van een alwetende God steeds meer afgewezen. We geloven niet meer wat meneer pastoor allemaal vertelt achter zijn dj-tafel in de kerk. Het is echter jammer dat we dan niet meer durven geloven in iets anders. Het is ook moeilijk om een definitie of een beschrijving te geven aan dit "iets". Als ik het alwetende antwoord heb gevonden op deze levensvraag en ze kan bewijzen dan zal ik er zeker een blogtekstje aan wijden en vermoedelijk win ik dan ook de nobelprijs voor de filosofie (indien die zou bestaan). Until then, the Yudai Show must go on...

Ps: mensen die een blogtekst je wensen te schrijven over durf. Let me know [yudaiskie-at-yahoo.com]. Op die manier wordt deze blogestafette verdergezet en sterft het geen stille dood ;) Deze weblogestafette werd geinitïeerd door Corne Cox en mij aangereikt door Martin.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Logo Groupon versus nieuw logo Groen

Het is niet steeds eenvoudig om een nieuw logo uit je mouw te schudden, vraag dat maar aan de jongens en meisjes van Gap . Groen lanceerde deze week haar nieuwe huisstijl en toegegeven, het logo lijkt toch verdacht veel op dat van Groupon en ook de baselines zouden verre verwanten kunnen zijn. Misschien moeten we het zien als een vorm van recycling? Wie de vijf verschillen - ik vrees dat we zelfs niet zo ver gaan geraken - kan opsommen wint alvast een groene fluostift. Het kan ook een appelblauwzeegroen exemplaar worden, dat valt nog te Besien! Update : Blijkbaar is er nog een opvallende gelijkenis tussen het logo van Groen en dat van Armoede is een Onrecht. En daarmee is de code volledig gekraakt hoe het logo van Groen werd in elkaar geknutseld. Laat ons hopen dat ze er niet al te veel voor betaald hebben. Update 2 : Ondertussen is uitgelekt dat reclamebureau Salvo.be - dat instond voor de creatie - werd uitbetaald in bloemkolen, wortels en nestkastjes. Daarmee wordt het ge

Rise of the Planet of the Apes: gehaaide plagiaat?

Het zal je maar overkomen om heel je leven in een kooi door te brengen. Geen gouden kooi, maar eentje met ijzeren staven en in plaats van een Perzisch tapijt een prikkend bedje van stro. Voor veel testdieren is dat hun toekomstbeeld. Het vormt ook het decor van 'Rise of the Planet of the Apes' [ Trailer ]. Ik kan me eigenlijk nog weinig herinneren van de originele 'Planet of the Apes' films die Hollywood op ons heeft afgevuurd, buiten de legendarische Vrijheidsbeeld-scène , ludiek overgedaan door The Simpsons . Het uitgangspunt van deze nieuwe apenfilm is de zoektocht naar het wondermiddel tegen Alzheimer. De proefkonijnen van dienst om dit middel te testen zijn - hoe kan u het toch zo goed raden - een stel apen. Het enige nadeel van dit wondermiddel is dat het de apen slimmer maakt. Vervang de apen door haaien en het stro door water en u krijgt direct het scenario van Deep Blue Sea . De paralellen zijn immers frapant: opgesloten dieren, de zoektocht naar het ultieme

Relnichtenpoeder in Komen Eten

Toen God de Vader op de 8e dag het kijkkastje schiep, stak hij er naast de afstandsbediening ook de opdracht bij dat het ding op een zinvolle manier zou worden gevuld. Blijkbaar is dat laatste gegeven doorheen de geschiedenis verloren gegaan en drukt ondergetekende nog maar sporadisch de aanzetknop van de televisie in. Blijkbaar ben ik niet de enige want in de Verenigde Staten zitten de televisiestations met de handen in haren door een ongeziene daling in de kijkcijfers. Deze week heb ik mezelf echter nog eens overhaald om naar het VT4-programma 'Komen Eten' te kijken. Ik had gedacht dat we met Lesey-Ann Poppe, het meest hersenloze neukpopje dat mijn beeldscherm ooit heeft gesierd, alles hadden gehad, maar blijkbaar niet. God de vader had precies nog wat roze relnichtenpoeder over en schiep Glenn. Daar waar holebi's al jaren vechten tegen vooroordelen en negatieve beeldvorming, vormde deze adoptiezoon van Jimmy B juist de überrelnicht die zijn handjes nog meer laat wa