woensdag 30 maart 2011

Ceci n'est pas un marketeer

"En wat doe jij nu voor werk," vroeg tante Leontine op het verjaardagsfeestje van nonkel Gérard. "Ik ben marketeer tante". "Allez serieus, is dat dan een echt beroep en wat doe je dan heel de dag?" Ik weet niet of u dergelijke conversaties al hebt moeten ondergaan, maar bij elk familiefeestje heb ik het wel aan mijn marketingbeen. Het lijkt een beetje op buitenspel uitleggen. De komst van de nieuwe media maken het er trouwens niet eenvoudiger op. Je laat de woorden Facebook en Twitter vallen en iedereen denkt dat je heel de dag Farmville of Angrybirds zit te spelen en tweets van alle celebrities zit te lezen met schuim op de lippen.

De hamvraag die ik me onlangs stelde is of de traditionele marketeer met de vaste jobomschrijving (webmarketeer, direct marketeer, e-marketeer, etc.) nog bestaat/zal bestaan in de toekomst. Evolueren we naar generalistische marketeers die alles kunnen (web, direct marketing, social media) of is juist het omgekeerde het geval en wordt alles juist te specialistisch en krijgen we gespecialiseerde twittermarketeers, facebookmarketeers, etc op iedere marketingafdeling. Hoe zit het in jullie organisatie? Heeft iedereen zijn specifieke kennis of vloeien de competenties in elkaar over?

PS: houd zeker het volgende nummer van DMUpdate in de gaten dat eveneens dieper ingaat op de omschrijving van "dé marketeer".

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen