Doorgaan naar hoofdcontent

De vuilbak in met Ivago

Het lijkt soms op een ware atletiekwedstrijd om zonder besmeurde schoenen mijn werk aan de Reep te Gent te bereiken. Niet zozeer de maniakale autobestuurders zorgen voor deze sportieve uitdaging, maar wel de natuurlijke uitscheidingen van honden. Als ware kunstwerkjes in allerlei vormen en kleuren lijken deze projectielen te zijn ontsnapt uit het SMAK en geëtaleerd op het trottoir. Uit angst de kunstenaars op de tenen te trappen (en mijn eigen tenen te bevlekken) is het elke dag een wedstrijdje hordelopen geworden. Bovendien heb je ook nog mensen die de vorm van een vuilnisbak niet goed kennen en het afval maar op straat laten rondslingeren. Vermoedelijk catalogeren zij hun afval ook niet als afval, maar als expressie van hun levenswijze die ze willen delen met een groot Gents kunstminnend publiek. Zeer vervelend allemaal omdat ik waarschijnlijk een grote cultuurbarbaar ben.

Mijn hart vulde zich dan ook met vreugde toen ik vernam dat er opnieuw een grote sensibiliseringscampagne werd gelanceerd rond zwerfvuil. Onder het adagium “bang van vuilbakken” worden posters en televisiespots op bevuilend Vlaanderen losgelaten. De nieuw ontworpen posters (o.a. besmeurde reisschema’s) worden opgehangen op plaatsen zoals treinstations. De televisiespot werd gerecycleerd uit het verleden. Deze werd uitgewerkt door het reclamebureau Saatchi & Saatchi en behoort mijns inziens qua boodschap en uitwerking tot de beste van de laatste jaren.



De vraag blijft steeds of dergelijke campagnes echt wel hun vruchten afwerpen. Het is zoals de BOB campagne. Het is leuk gedaan en we kunnen er wel eens mee lachen. Zonder harde boetes of alternatieve taakstraffen gaan mensen nooit veranderen. Ik zou meer een campagne uitwerken met de slogan en de idee : Word vuilnisman of vuilnisvrouw voor een week. Enkel door er consequenties aan vast te knopen zullen mensen hun gedrag veranderen. Uiteindelijk heb ik veel respect voor de vuilnisdiensten zoals Ivago. In mijn ogen zijn zij de olympische helden van de straat. Elke dag moeten ze tegen een hels tempo springen over de grootste vuilnishopen, loodzware vuilniszakken moeten ze als professionele gewichtheffers opheffen en als volmaakte speerwerpers in de laadbak gooien. Wanneer worden zij voor hun prestaties eens ontvangen bij de koning?

Reacties

  1. Beste,

    bedankt voor je bespreking van en de verwijzing naar de campagne op je
    blog.

    We beseffen best dat een mediacampagne met een TV-spot, affiches en
    advertenties niet alleen het verschil zal maken.

    Daarom richten we onze inspanningen op drie aspecten van een
    gecoördineerde aanpak van het zwerfvuil. We helpen de gemeenten en de
    intergemeentelijke verenigingen met de aankoop van veegwagens,
    straatvuilnisbakjes, ... Zo hebben IVAGO en Gent nu meer veegwagens
    kunnen aankopen met een ruime subsidie van het Vlaamse gewest. Die
    inspanningen gaan we verderzetten.

    De keiharde aanpak, het bestraffen van overtreders van zij die bewust
    zwerfvuil veroorzaken is mogelijk sinds de aanpassingen in de Vlaamse
    regelgeving. Er zijn nog enkele stappen nodig, maar weldra zullen
    gemeenten vrij vlot zelf overtreders een sanctie kunnen opleggen.


    Met vriendelijke groeten,

    Philippe Van de Velde
    Dienst Gemeenten en Huishoudelijke Afvalstoffen
    OVA

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Logo Groupon versus nieuw logo Groen

Het is niet steeds eenvoudig om een nieuw logo uit je mouw te schudden, vraag dat maar aan de jongens en meisjes van Gap . Groen lanceerde deze week haar nieuwe huisstijl en toegegeven, het logo lijkt toch verdacht veel op dat van Groupon en ook de baselines zouden verre verwanten kunnen zijn. Misschien moeten we het zien als een vorm van recycling? Wie de vijf verschillen - ik vrees dat we zelfs niet zo ver gaan geraken - kan opsommen wint alvast een groene fluostift. Het kan ook een appelblauwzeegroen exemplaar worden, dat valt nog te Besien! Update : Blijkbaar is er nog een opvallende gelijkenis tussen het logo van Groen en dat van Armoede is een Onrecht. En daarmee is de code volledig gekraakt hoe het logo van Groen werd in elkaar geknutseld. Laat ons hopen dat ze er niet al te veel voor betaald hebben. Update 2 : Ondertussen is uitgelekt dat reclamebureau Salvo.be - dat instond voor de creatie - werd uitbetaald in bloemkolen, wortels en nestkastjes. Daarmee wordt he...

Rise of the Planet of the Apes: gehaaide plagiaat?

Het zal je maar overkomen om heel je leven in een kooi door te brengen. Geen gouden kooi, maar eentje met ijzeren staven en in plaats van een Perzisch tapijt een prikkend bedje van stro. Voor veel testdieren is dat hun toekomstbeeld. Het vormt ook het decor van 'Rise of the Planet of the Apes' [ Trailer ]. Ik kan me eigenlijk nog weinig herinneren van de originele 'Planet of the Apes' films die Hollywood op ons heeft afgevuurd, buiten de legendarische Vrijheidsbeeld-scène , ludiek overgedaan door The Simpsons . Het uitgangspunt van deze nieuwe apenfilm is de zoektocht naar het wondermiddel tegen Alzheimer. De proefkonijnen van dienst om dit middel te testen zijn - hoe kan u het toch zo goed raden - een stel apen. Het enige nadeel van dit wondermiddel is dat het de apen slimmer maakt. Vervang de apen door haaien en het stro door water en u krijgt direct het scenario van Deep Blue Sea . De paralellen zijn immers frapant: opgesloten dieren, de zoektocht naar het ultieme ...

29e Marketingcongres: Relevant is plezant

Marketeers zijn volgens vele van mijn vrienden "verkopers van warme lucht". Toen ik gisteren het ICC-gebouw in Gent opzocht voor het 29e Marketingcongres van Stichting Marketing volstond het dan ook om een spoor van smeltende sneeuw te zoeken. “Een slijmspoor had ook best volstaan”, hoor ik mijn buurvrouw nu al denken. We zijn als marketeer inderdaad niet altijd relevant en (s)lijmen de consument met valse beloftes. Het thema “Return on Relevance” is dan ook niet zo irrelevant gekozen. Alvast enkele gedachtesprongen die aan mijn hersenpan zijn aangevroren uit de verschillende sessies. Indien sommige paragrafen van deze blog u zouden vervelen dan kan u ook gewoon een sfeer-samenvattig krijgen door naar de bijhorende muziek te luisteren. Choose Life [ ► music ] We vuren volgens Barry Schwartz teveel productkeuzes af op onze consument waardoor ze verlammen zoals bij de parafix in Merlina. Indien ze toch komen tot een keuze blijven ze achter met een knagend gevoel want alles...