Het lijkt soms op een ware atletiekwedstrijd om zonder besmeurde schoenen mijn werk aan de Reep te Gent te bereiken. Niet zozeer de maniakale autobestuurders zorgen voor deze sportieve uitdaging, maar wel de natuurlijke uitscheidingen van honden. Als ware kunstwerkjes in allerlei vormen en kleuren lijken deze projectielen te zijn ontsnapt uit het SMAK en geëtaleerd op het trottoir. Uit angst de kunstenaars op de tenen te trappen (en mijn eigen tenen te bevlekken) is het elke dag een wedstrijdje hordelopen geworden. Bovendien heb je ook nog mensen die de vorm van een vuilnisbak niet goed kennen en het afval maar op straat laten rondslingeren. Vermoedelijk catalogeren zij hun afval ook niet als afval, maar als expressie van hun levenswijze die ze willen delen met een groot Gents kunstminnend publiek. Zeer vervelend allemaal omdat ik waarschijnlijk een grote cultuurbarbaar ben.
Mijn hart vulde zich dan ook met vreugde toen ik vernam dat er opnieuw een grote sensibiliseringscampagne werd gelanceerd rond zwerfvuil. Onder het adagium “bang van vuilbakken” worden posters en televisiespots op bevuilend Vlaanderen losgelaten. De nieuw ontworpen posters (o.a. besmeurde reisschema’s) worden opgehangen op plaatsen zoals treinstations. De televisiespot werd gerecycleerd uit het verleden. Deze werd uitgewerkt door het reclamebureau Saatchi & Saatchi en behoort mijns inziens qua boodschap en uitwerking tot de beste van de laatste jaren.
De vraag blijft steeds of dergelijke campagnes echt wel hun vruchten afwerpen. Het is zoals de BOB campagne. Het is leuk gedaan en we kunnen er wel eens mee lachen. Zonder harde boetes of alternatieve taakstraffen gaan mensen nooit veranderen. Ik zou meer een campagne uitwerken met de slogan en de idee : Word vuilnisman of vuilnisvrouw voor een week. Enkel door er consequenties aan vast te knopen zullen mensen hun gedrag veranderen. Uiteindelijk heb ik veel respect voor de vuilnisdiensten zoals Ivago. In mijn ogen zijn zij de olympische helden van de straat. Elke dag moeten ze tegen een hels tempo springen over de grootste vuilnishopen, loodzware vuilniszakken moeten ze als professionele gewichtheffers opheffen en als volmaakte speerwerpers in de laadbak gooien. Wanneer worden zij voor hun prestaties eens ontvangen bij de koning?
Mijn hart vulde zich dan ook met vreugde toen ik vernam dat er opnieuw een grote sensibiliseringscampagne werd gelanceerd rond zwerfvuil. Onder het adagium “bang van vuilbakken” worden posters en televisiespots op bevuilend Vlaanderen losgelaten. De nieuw ontworpen posters (o.a. besmeurde reisschema’s) worden opgehangen op plaatsen zoals treinstations. De televisiespot werd gerecycleerd uit het verleden. Deze werd uitgewerkt door het reclamebureau Saatchi & Saatchi en behoort mijns inziens qua boodschap en uitwerking tot de beste van de laatste jaren.
De vraag blijft steeds of dergelijke campagnes echt wel hun vruchten afwerpen. Het is zoals de BOB campagne. Het is leuk gedaan en we kunnen er wel eens mee lachen. Zonder harde boetes of alternatieve taakstraffen gaan mensen nooit veranderen. Ik zou meer een campagne uitwerken met de slogan en de idee : Word vuilnisman of vuilnisvrouw voor een week. Enkel door er consequenties aan vast te knopen zullen mensen hun gedrag veranderen. Uiteindelijk heb ik veel respect voor de vuilnisdiensten zoals Ivago. In mijn ogen zijn zij de olympische helden van de straat. Elke dag moeten ze tegen een hels tempo springen over de grootste vuilnishopen, loodzware vuilniszakken moeten ze als professionele gewichtheffers opheffen en als volmaakte speerwerpers in de laadbak gooien. Wanneer worden zij voor hun prestaties eens ontvangen bij de koning?
Beste,
BeantwoordenVerwijderenbedankt voor je bespreking van en de verwijzing naar de campagne op je
blog.
We beseffen best dat een mediacampagne met een TV-spot, affiches en
advertenties niet alleen het verschil zal maken.
Daarom richten we onze inspanningen op drie aspecten van een
gecoördineerde aanpak van het zwerfvuil. We helpen de gemeenten en de
intergemeentelijke verenigingen met de aankoop van veegwagens,
straatvuilnisbakjes, ... Zo hebben IVAGO en Gent nu meer veegwagens
kunnen aankopen met een ruime subsidie van het Vlaamse gewest. Die
inspanningen gaan we verderzetten.
De keiharde aanpak, het bestraffen van overtreders van zij die bewust
zwerfvuil veroorzaken is mogelijk sinds de aanpassingen in de Vlaamse
regelgeving. Er zijn nog enkele stappen nodig, maar weldra zullen
gemeenten vrij vlot zelf overtreders een sanctie kunnen opleggen.
Met vriendelijke groeten,
Philippe Van de Velde
Dienst Gemeenten en Huishoudelijke Afvalstoffen
OVA