Doorgaan naar hoofdcontent

Consuminderen met Miep

Na belastingontduiken, tooghangen en filibusteren hebben we sinds kort een nieuwe nationale sport in België: "klagen over dure voeding". Elke week moeten de kranten of het televisiejournaal de prijsstijgingen onder de spotlight brengen. Het is hierbij wel interessant om de reacties te lezen op dergelijke artikels op online nieuwssites. Jan modaal mag onder een pseudoniem intellectuele praat verkondigen over voedingsprijzen in de hoop daarmee de opgekropte frustraties te kanaliseren. Er zijn er die pleiten voor de revolutie. Anderen hopen dat Mega Mindy de oplossing zal brengen. Intrigerend zijn dan weer de mensen die pleiten voor het zogenaamde consuminderen. Als halve Nederlander prikkelen dergelijke woorden mijn voelsprieten zoals de woorden Westvleteren en macht dat doen bij Yves Leterme.

Als ware ontdekkingsreiziger heb ik er op losgegoogled om alles over consuminderen te weten. Opvallend, maar niet geheel onverwachts, is het enorme aanbod van Nederlandse sites die de meest uiteenlopende tips geven. De site van Miep trok onmiddellijk mijn aandacht. Als Miep en Joop gaan wandelen dan hebben ze altijd hun thermoskan en krentebollen van Albert Heyn mee. Op die manier besparen ze flink op terrasjes. De verwarming wordt ook nooit aangezet, maar vervangen door het dragen van dikke truien. Toiletpapier zul jij bij Miep eveneens nooit aantreffen. Het achterwerk wordt deskundig schoon gemaakt met de reclameblaadjes. Daarmee wordt enerzijds bespaard op de aankoop van toiletpapier en anderzijds worden interessante reclame-boodschappen deskundig gescand. Regenwater wordt aanbeden als het heilig tranenexilir van de goden. Het is gratis en je kan er de planten mee besprenkelen, de tanden mee poetsen en de toilet doorspoelen. Op vakantie gaan doe je gewoon door aan huizenruil te doen.

De leukste tip vond ik persoonlijk de volgende uitspraak: vertel je kinderen zo snel mogelijk dat Sinterklaas niet bestaat, dat bespaart flink op cadeaus kopen. Ik dacht bij mezelf, Miep, houd je adem 10 minuten in en beweeg vooral niet. Dat is ook gratis en daarna geef je ook niks meer uit. Met de wijze raad van Miep in het achterhoofd ben ik zaterdagavond naar de Halfvastenfoor in Gent geweest. In totaal heb ik maar 7 euro uitgegeven aan de verschillende attracties, een echt record. Ik hoop stiekem dat Miep nu trots op me is.

Reacties

Populaire posts van deze blog

Logo Groupon versus nieuw logo Groen

Het is niet steeds eenvoudig om een nieuw logo uit je mouw te schudden, vraag dat maar aan de jongens en meisjes van Gap . Groen lanceerde deze week haar nieuwe huisstijl en toegegeven, het logo lijkt toch verdacht veel op dat van Groupon en ook de baselines zouden verre verwanten kunnen zijn. Misschien moeten we het zien als een vorm van recycling? Wie de vijf verschillen - ik vrees dat we zelfs niet zo ver gaan geraken - kan opsommen wint alvast een groene fluostift. Het kan ook een appelblauwzeegroen exemplaar worden, dat valt nog te Besien! Update : Blijkbaar is er nog een opvallende gelijkenis tussen het logo van Groen en dat van Armoede is een Onrecht. En daarmee is de code volledig gekraakt hoe het logo van Groen werd in elkaar geknutseld. Laat ons hopen dat ze er niet al te veel voor betaald hebben. Update 2 : Ondertussen is uitgelekt dat reclamebureau Salvo.be - dat instond voor de creatie - werd uitbetaald in bloemkolen, wortels en nestkastjes. Daarmee wordt he...

Rise of the Planet of the Apes: gehaaide plagiaat?

Het zal je maar overkomen om heel je leven in een kooi door te brengen. Geen gouden kooi, maar eentje met ijzeren staven en in plaats van een Perzisch tapijt een prikkend bedje van stro. Voor veel testdieren is dat hun toekomstbeeld. Het vormt ook het decor van 'Rise of the Planet of the Apes' [ Trailer ]. Ik kan me eigenlijk nog weinig herinneren van de originele 'Planet of the Apes' films die Hollywood op ons heeft afgevuurd, buiten de legendarische Vrijheidsbeeld-scène , ludiek overgedaan door The Simpsons . Het uitgangspunt van deze nieuwe apenfilm is de zoektocht naar het wondermiddel tegen Alzheimer. De proefkonijnen van dienst om dit middel te testen zijn - hoe kan u het toch zo goed raden - een stel apen. Het enige nadeel van dit wondermiddel is dat het de apen slimmer maakt. Vervang de apen door haaien en het stro door water en u krijgt direct het scenario van Deep Blue Sea . De paralellen zijn immers frapant: opgesloten dieren, de zoektocht naar het ultieme ...

29e Marketingcongres: Relevant is plezant

Marketeers zijn volgens vele van mijn vrienden "verkopers van warme lucht". Toen ik gisteren het ICC-gebouw in Gent opzocht voor het 29e Marketingcongres van Stichting Marketing volstond het dan ook om een spoor van smeltende sneeuw te zoeken. “Een slijmspoor had ook best volstaan”, hoor ik mijn buurvrouw nu al denken. We zijn als marketeer inderdaad niet altijd relevant en (s)lijmen de consument met valse beloftes. Het thema “Return on Relevance” is dan ook niet zo irrelevant gekozen. Alvast enkele gedachtesprongen die aan mijn hersenpan zijn aangevroren uit de verschillende sessies. Indien sommige paragrafen van deze blog u zouden vervelen dan kan u ook gewoon een sfeer-samenvattig krijgen door naar de bijhorende muziek te luisteren. Choose Life [ ► music ] We vuren volgens Barry Schwartz teveel productkeuzes af op onze consument waardoor ze verlammen zoals bij de parafix in Merlina. Indien ze toch komen tot een keuze blijven ze achter met een knagend gevoel want alles...