Doorgaan naar hoofdcontent

Het olifantenmarketing boek van Anja Stas

olifantenmarketing
Ze was reeds een kindsterretje voor haar geboorte en gebruikt het slurje voor nuttigere doeleinden dan Roger Van Gheluwe. Kai-Mook is de naam en olifantisch is haar marketing-faam. Reden genoeg voor Anja Stas, commercieel directeur van de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen, om een olifantenmarketingboek neer te pennen over de branding en hype van het schattige olifantje. Eergisteren zakte ik af naar Antwerpen om de voorstelling van Anja Stas’ nieuwe olifantenmarketing-boek (uitgegeven door Kluwer) bij te wonen.


Kai-mook als verantwoorde love brand
Bioloog Dirk Draulants mocht de inleiding verzorgen en beantwoordde één van de hamvragen die in mijn hoofd plakte: “Is Kai-mook reduceren tot een “love brand” niet een beetje pervers. Volgens Dirk Draulants hebben dierentuinen - die oorspronkelijk de ontmoetingsplaats waren voor de bourgeoisie - vandaag de dag een zeer belangrijke sensibiliserende functie. Een deel van het geld dat voortvloeit uit campagnes zoals deze bij Kai-mook gaat immers naar diverse beschermingsprojecten over heel de wereld.

Lange Wapper tussen afdelingen

De uiteenzetting van Anja Stas kon me dan weer boeien omdat ze onder andere een aspect aansneed waar ik zelf ook mee geconfronteerd word als marketeer op een business school: bruggen bouwen tussen wetenschap en marketing. Er werd in het geval van de branding van Kai-mook een heuse lange wapper gebouwd tussen de verschillende eilandjes binnen de organisatie. Hier moest het K-team voor zorgen dat bestond uit afgevaardigden uit de verschillende departementen (R&D, IT, marketing, etc.) In de maanden die de geboorte van Kai-mook voorafgingen draaide alles rond ABC: Authenticiteit, Beloning en Contributie. Vooral dit laatste aspect is belangrijk omdat de hele maatschappij moest gemobiliseerd worden voor de goede zaak: het lot van de bedreigde olifant in de spotlight zetten.

Olifantenmarketing als inspiratieboek
Sommige marketeers zullen Olifantenmarketing eerder percipiëren als een melkkoe op de kap van een opgesloten dier. Ondanks het feit dat ik bij dierentuinen ook steeds een gespleten gevoel heb dat slingert als een pendule tussen “ocharme” en “schattig” die beestjes, denk ik dat marketing in dit geval ten dienste kan staan van het groter (ecologisch) geheel. We zitten mijns inziens met een erfenis uit het verleden waar we iets verantwoord moeten mee doen. Ik geloof dan ook dat Olifantenmarketing ook een bron van inspiratie kan vormen voor andere sectoren.

Wie weet komt het stadsbestuur van Antwerpen – dat op dezelfde dag als de voorstelling koos voor de tunnel boven de Lange Wapper brug – ook binnenkort met een marketingboek. “Het Spaarvarken van A” is alvast een grote kanshebber als titel…

Nuttige Links
Hoe het olifantje Kai-Mook een lovebrand werd - Blog Lannoo
Olifanten Marketing - Kanaal Z

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rise of the Planet of the Apes: gehaaide plagiaat?

Het zal je maar overkomen om heel je leven in een kooi door te brengen. Geen gouden kooi, maar eentje met ijzeren staven en in plaats van een Perzisch tapijt een prikkend bedje van stro. Voor veel testdieren is dat hun toekomstbeeld. Het vormt ook het decor van 'Rise of the Planet of the Apes' [ Trailer ]. Ik kan me eigenlijk nog weinig herinneren van de originele 'Planet of the Apes' films die Hollywood op ons heeft afgevuurd, buiten de legendarische Vrijheidsbeeld-scène , ludiek overgedaan door The Simpsons . Het uitgangspunt van deze nieuwe apenfilm is de zoektocht naar het wondermiddel tegen Alzheimer. De proefkonijnen van dienst om dit middel te testen zijn - hoe kan u het toch zo goed raden - een stel apen. Het enige nadeel van dit wondermiddel is dat het de apen slimmer maakt. Vervang de apen door haaien en het stro door water en u krijgt direct het scenario van Deep Blue Sea . De paralellen zijn immers frapant: opgesloten dieren, de zoektocht naar het ultieme

De Smart van één miljoen

“Het is gebeurd” zou Erik van Looy zeggen. Deze ochtend was ik getuige van een fenomeen waar archeologen binnen duizend jaar nog over gaan spreken. Mijn trouwe Smart Forfour – beter bekend als de pimped Smart Fortwo – heeft de historische kaap van de 100.000 kilometer overschreden. Ik had nooit gedacht dat ik de historische verjaardag zou vieren van mijn plastieken boterhamdoos op vier wielen toen ik hem zes jaar geleden kocht. Hij was toen amper 1 jaar oud en had reeds 13.000 kilometer met het asfalt gespeeld. Het was liefde op het eerste zicht. Voor amper zevenduizend euro mocht ik hem meenemen en sindsdien is de liefde alleen maar gegroeid. Zoals menig andere auto heeft hij heel soms eens een hoest of niesbui, maar rare kuren heeft hij eigenlijk nog nooit gehad. Ok, dit jaar heeft hij een lekke band gehad, maar welke bejaarde heeft er soms geen last van winderigheid? Zo’n zaken moet je met de mantel der liefde afdekken. Vorige maand is hij zonder problemen en steekpenningen door d

Jaaroverzicht: Het 2011 Museum

We schrijven het jaar 2021. De aarde moet nog steeds bekomen van de talrijke zonnestormen die onze blauwe planeet gedurende tien jaar hebben geteisterd. De eerste grote uitbarsting kwam er in december 2012. Technologie en vooruitgang werden als een kaartenhuisje van tafel geblazen. Alle elektronica ter wereld werd met een vingerknip evenveel waard als oud ijzer. Vliegtuigen werden als vliegen tegen de grond gemept, tablets werden gereduceerd tot duurbetaalde en nutteloze dienbladen en social media goeroes transformeerden in clochards die nog meer onzin uitkraamden dan tevoren.... lees verder via Issuu of in pdf . Download in pdf