Ze was reeds een kindsterretje voor haar geboorte en gebruikt het slurje voor nuttigere doeleinden dan Roger Van Gheluwe. Kai-Mook is de naam en olifantisch is haar marketing-faam. Reden genoeg voor Anja Stas, commercieel directeur van de Koninklijke Maatschappij voor Dierkunde van Antwerpen, om een olifantenmarketingboek neer te pennen over de branding en hype van het schattige olifantje. Eergisteren zakte ik af naar Antwerpen om de voorstelling van Anja Stas’ nieuwe olifantenmarketing-boek (uitgegeven door Kluwer) bij te wonen.
Kai-mook als verantwoorde love brand
Bioloog Dirk Draulants mocht de inleiding verzorgen en beantwoordde één van de hamvragen die in mijn hoofd plakte: “Is Kai-mook reduceren tot een “love brand” niet een beetje pervers. Volgens Dirk Draulants hebben dierentuinen - die oorspronkelijk de ontmoetingsplaats waren voor de bourgeoisie - vandaag de dag een zeer belangrijke sensibiliserende functie. Een deel van het geld dat voortvloeit uit campagnes zoals deze bij Kai-mook gaat immers naar diverse beschermingsprojecten over heel de wereld.
Lange Wapper tussen afdelingen
De uiteenzetting van Anja Stas kon me dan weer boeien omdat ze onder andere een aspect aansneed waar ik zelf ook mee geconfronteerd word als marketeer op een business school: bruggen bouwen tussen wetenschap en marketing. Er werd in het geval van de branding van Kai-mook een heuse lange wapper gebouwd tussen de verschillende eilandjes binnen de organisatie. Hier moest het K-team voor zorgen dat bestond uit afgevaardigden uit de verschillende departementen (R&D, IT, marketing, etc.) In de maanden die de geboorte van Kai-mook voorafgingen draaide alles rond ABC: Authenticiteit, Beloning en Contributie. Vooral dit laatste aspect is belangrijk omdat de hele maatschappij moest gemobiliseerd worden voor de goede zaak: het lot van de bedreigde olifant in de spotlight zetten.
Olifantenmarketing als inspiratieboek
Sommige marketeers zullen Olifantenmarketing eerder percipiëren als een melkkoe op de kap van een opgesloten dier. Ondanks het feit dat ik bij dierentuinen ook steeds een gespleten gevoel heb dat slingert als een pendule tussen “ocharme” en “schattig” die beestjes, denk ik dat marketing in dit geval ten dienste kan staan van het groter (ecologisch) geheel. We zitten mijns inziens met een erfenis uit het verleden waar we iets verantwoord moeten mee doen. Ik geloof dan ook dat Olifantenmarketing ook een bron van inspiratie kan vormen voor andere sectoren.
Wie weet komt het stadsbestuur van Antwerpen – dat op dezelfde dag als de voorstelling koos voor de tunnel boven de Lange Wapper brug – ook binnenkort met een marketingboek. “Het Spaarvarken van A” is alvast een grote kanshebber als titel…
Nuttige Links
Hoe het olifantje Kai-Mook een lovebrand werd - Blog Lannoo
Olifanten Marketing - Kanaal Z
Kai-mook als verantwoorde love brand
Bioloog Dirk Draulants mocht de inleiding verzorgen en beantwoordde één van de hamvragen die in mijn hoofd plakte: “Is Kai-mook reduceren tot een “love brand” niet een beetje pervers. Volgens Dirk Draulants hebben dierentuinen - die oorspronkelijk de ontmoetingsplaats waren voor de bourgeoisie - vandaag de dag een zeer belangrijke sensibiliserende functie. Een deel van het geld dat voortvloeit uit campagnes zoals deze bij Kai-mook gaat immers naar diverse beschermingsprojecten over heel de wereld.
Lange Wapper tussen afdelingen
De uiteenzetting van Anja Stas kon me dan weer boeien omdat ze onder andere een aspect aansneed waar ik zelf ook mee geconfronteerd word als marketeer op een business school: bruggen bouwen tussen wetenschap en marketing. Er werd in het geval van de branding van Kai-mook een heuse lange wapper gebouwd tussen de verschillende eilandjes binnen de organisatie. Hier moest het K-team voor zorgen dat bestond uit afgevaardigden uit de verschillende departementen (R&D, IT, marketing, etc.) In de maanden die de geboorte van Kai-mook voorafgingen draaide alles rond ABC: Authenticiteit, Beloning en Contributie. Vooral dit laatste aspect is belangrijk omdat de hele maatschappij moest gemobiliseerd worden voor de goede zaak: het lot van de bedreigde olifant in de spotlight zetten.
Olifantenmarketing als inspiratieboek
Sommige marketeers zullen Olifantenmarketing eerder percipiëren als een melkkoe op de kap van een opgesloten dier. Ondanks het feit dat ik bij dierentuinen ook steeds een gespleten gevoel heb dat slingert als een pendule tussen “ocharme” en “schattig” die beestjes, denk ik dat marketing in dit geval ten dienste kan staan van het groter (ecologisch) geheel. We zitten mijns inziens met een erfenis uit het verleden waar we iets verantwoord moeten mee doen. Ik geloof dan ook dat Olifantenmarketing ook een bron van inspiratie kan vormen voor andere sectoren.
Wie weet komt het stadsbestuur van Antwerpen – dat op dezelfde dag als de voorstelling koos voor de tunnel boven de Lange Wapper brug – ook binnenkort met een marketingboek. “Het Spaarvarken van A” is alvast een grote kanshebber als titel…
Nuttige Links
Hoe het olifantje Kai-Mook een lovebrand werd - Blog Lannoo
Olifanten Marketing - Kanaal Z
Reacties
Een reactie posten