zaterdag 14 augustus 2010

De Social Media Secretaresse


Wat zou u doen indien u onverwachts drie wensen kreeg op het werk? Ik zou niet lang moeten nadenken. De eerste wens zou gaan naar een mailbox met artificiële intelligentie. De tweede wens zou ik gebruiken om de fail Whale van Twitter in een sushibar te veranderen. Met de derde wens toverde ik een social media secretaresse tevoorschijn. Haar koffie mag trouwens best naar slootwater smaken. Ze mag zelfs het faxapparaat verwarren met de papierversnipperaar. Er is slechts één kleine voorwaarde: Ze moet elke dag heel het internet hebben uitgelezen en alle nieuwtjes hebben gehoord.


Infobesitas

Door de dagelijkse waterval aan data lukt het me bijvoorbeeld niet meer om alle tweets te vangen en mijn wijsvinger stevent af op een facebook click-burnout door constant “vind ik leuk” aan te vinken. We mogen al van geluk spreken dat we niet meer hoeven te chatrouletten wegens out of business, maar binnenkort komen Google en de moslimgemeenschap met een eigen sociale netwerksite. Kortom, het social medialandschap verandert zelfs nog sneller dan de Belgische politiek. Dat is niet alleen voor individuen, maar ook voor bedrijven. Dat social media steeds belangrijker wordt voor bedrijven [infographic] is een openstaande deur opentrappen, maar hoe krijgen we ze te terug in het scharnier? Gelukkig bestaan er datatools, infographics, blogs en websites die de b2b marketeer kunnen helpen de workload en infobesitas te bestrijden.

Lang Leve de Tools

■ LinkedIn [Infographic] is voor de B2B Marketeer een even noodzakelijke tool als een truweel voor een metser. Linkedin promoot enerzijds zelf een aantal tools en anderzijds kan je op sites zoals Mashable ook wel een handig lijstje destilleren.

■ Om alle tweets te lezen die dagelijks verschijnen moet je waarschijnlijk een extra leven aankopen [Slideshare Insites consulting] . Enkele Twittertools waardoor je je data onder controle kan houden;

■ Het Sherlock Holmesgewijs in de gaten houden wat er gezegd wordt over uw merk kan met Google Alerts, maar ook met social media search engines.

■ Meten is weten en dat geldt ook voor het effect dat social media hebben op uw website traffic. Dat kan met Google Analytics, maar ook met andere tools zoals Woopra.

Geen opmerkingen:

Een reactie plaatsen