Doorgaan naar hoofdcontent

Email Marketing Forum 2009

Omdat Inside Digital Media en partners me enerzijds bleven stalken met hun emails en anderzijds omdat mijn general manager me wel eens een schoolreisje gunt, tekende ik present voor het Email Marketing Forum 2009. De plaats van afspraak was hotel Le Meridien te Brussel. De sprekerslijst zag er als volgt uit:


Hans Smellinckx - IAB [Linkedin]
Kenny Van Beeck - Emailgarage [Linkedin]
Harald Dumoulin - BeforeTheHype [Linkedin]
Karen Vanstaen - Nutricia [Linkedin]
Bertrand van Overschelde - Emailvision [Linkedin]
Kris van Bavel - Neolane [Linkedin]
Walter van der Scheer - Copernica [Linkedin]
Pieter Wuyts - 8 Seconds [Linkedin]
Martijn Groeneweg - Measuremail [Linkedin]
Serge de Munck - Dun & Bradstreet [Linkedin]

Wat heb ik geleerd uit de bovenstaande presentaties. Wel, ik moet mijn best doen om een aantal punten uit mijn pen te persen:
  • De eerste presentatie van het IAB was de interessantste brok info die ik de hele dag kreeg gepresenteerd. Eindelijk eens een grootschalige benchmarkstudie naar het emailgedrag in België. Er werden cijfers gepresenteerd van het gemiddelde openklikgedrag, doorklikgedrag, etc. opgesplitst per sector, taal, B2B versus B2C, etc. Kortom een orgasme aan cijfers voor een dataneuker als mezelf. Meer van dat verdikke! Het volledige onderzoek kan gratis gedownload worden door alle IAB-klanten. Alle anderen moeten blijkbaar een paar centjes persen uit hun spaarvarken.
  • De tweede presentatie van Emailgarage kon me ook nog best bekoren omdat het een presentatie was die over iets ging. "Whitelisting is begraven, lang leve reputation management", klonk de slogan van Kenny Van Beeck. Als E-marketeer letten we inderdaad te weinig op die factoren die onze reputatie om zeep kunnen halen. Ik raad iedereen aan om de site senderscore.org eens te proberen. Grote beïnvloeders van deze sendescore kunnen plotselinge grote emailvolumes, grootschalige bounces, spam-klachten, etc. zijn. De Gettysburg College heeft vorig jaar trouwens een interessant overzicht online geplaatst met 221 Email Marketing Do's & Dont's.
  • Bij de presentatie van Neoline (over Meetic) vond ik het aspect trigger marketing wel een boeiend aspect van emailmarketing. Verjaardagen, vervaldata(e.g. abonnement),etc. zijn trigers die allen een marketingactie met zich kunnen meebrengen.
  • Bij Copernica zijn twee interessante tips vermeld. Tracht data te verzamelen van mensen van wie je nog geen emailadres hebt. Dat lijkt altijd echter makkelijker gezegd dan gedaan. Het hanteren van PURL's (personalized URL's) of het beschikbaar stellen van white papers (mits registratie) kunnen al extra data opleveren.
  • De presentatie van 8 Seconds had ik reeds in het verleden al eens gezien, maar ik ben ervan overtuigd dat dit wel nuttig is geweest voor anderen. 8 Seconds geniet de laatste tijd enorme bekendheid in het Belgische emailmarketingwereldje door de splitrun-tool die alles in het splitrun-proces automatiseert. Nu ja, alles is misschien een zwaar woord. Er gaat nog altijd iemand moeten bedenken wat gaan we testen en het creatieve materiaal kan een pc tot op heden ook nog niet uit zichzelf ontwikkelen. Hoop doet echter leven.
Algemeen kan ik stellen dat ik het Email Marketing Forum 2009 enerzijds qua sprekers - met uitzondering van enkelingen - en anderzijds qua inhoud van middelmatige kwaliteit vond. Ik kom graag met een bagage vol goede ideeën terug van een dergelijke sessie en nu volstond een plastic recyclagezakje ruim voldoende. Ik miste een beetje een centraal thema, een rode draad doorheen de presentaties. Waarom niet één enkel specifiek aspect behandelen doorheen de presentaties tot in het detail: Spam, connectie met CRM, bouncemanagement of segmentatie-technieken. Het zijn maar enkele voorbeelden uit mijn grabbelton. Aan bedrijfsvoorstellingen en tips die ik evengoed kan Googlen heb ik evenveel als de spreuken van de Bond zonder Naam.

Ik moet wel toegeven dat moderator Tamara Gielen me aangenaam heeft verrast. Haar Engels was van een goed niveau en dat kon ik helaas niet van alle sprekers zeggen...jeetje! Bovendien getuigden haar vragen op het einde van elke spreker wel van een bepaalde kennis. In ieder geval was ik blij met de enkele tips en nog meer verheugd dat de meerderheid van de Belgen niet wist dat er een email marketing forum plaats vond. Het was immers het uitgelezen moment om een groot deel van de Belgische spammers uit te schakelen in één beweging

Reacties

Populaire posts van deze blog

Rise of the Planet of the Apes: gehaaide plagiaat?

Het zal je maar overkomen om heel je leven in een kooi door te brengen. Geen gouden kooi, maar eentje met ijzeren staven en in plaats van een Perzisch tapijt een prikkend bedje van stro. Voor veel testdieren is dat hun toekomstbeeld. Het vormt ook het decor van 'Rise of the Planet of the Apes' [ Trailer ]. Ik kan me eigenlijk nog weinig herinneren van de originele 'Planet of the Apes' films die Hollywood op ons heeft afgevuurd, buiten de legendarische Vrijheidsbeeld-scène , ludiek overgedaan door The Simpsons . Het uitgangspunt van deze nieuwe apenfilm is de zoektocht naar het wondermiddel tegen Alzheimer. De proefkonijnen van dienst om dit middel te testen zijn - hoe kan u het toch zo goed raden - een stel apen. Het enige nadeel van dit wondermiddel is dat het de apen slimmer maakt. Vervang de apen door haaien en het stro door water en u krijgt direct het scenario van Deep Blue Sea . De paralellen zijn immers frapant: opgesloten dieren, de zoektocht naar het ultieme

De Smart van één miljoen

“Het is gebeurd” zou Erik van Looy zeggen. Deze ochtend was ik getuige van een fenomeen waar archeologen binnen duizend jaar nog over gaan spreken. Mijn trouwe Smart Forfour – beter bekend als de pimped Smart Fortwo – heeft de historische kaap van de 100.000 kilometer overschreden. Ik had nooit gedacht dat ik de historische verjaardag zou vieren van mijn plastieken boterhamdoos op vier wielen toen ik hem zes jaar geleden kocht. Hij was toen amper 1 jaar oud en had reeds 13.000 kilometer met het asfalt gespeeld. Het was liefde op het eerste zicht. Voor amper zevenduizend euro mocht ik hem meenemen en sindsdien is de liefde alleen maar gegroeid. Zoals menig andere auto heeft hij heel soms eens een hoest of niesbui, maar rare kuren heeft hij eigenlijk nog nooit gehad. Ok, dit jaar heeft hij een lekke band gehad, maar welke bejaarde heeft er soms geen last van winderigheid? Zo’n zaken moet je met de mantel der liefde afdekken. Vorige maand is hij zonder problemen en steekpenningen door d

Lincoln en de blanke Telenet slavin

“My kingdom for a horse,” moet Richard III als laatste woorden hebben uitgezucht op het slagveld. In mijn geval zou het eerder een blanke slavin zijn in ruil voor mijn Yudaiaans koninkrijk. In mijn mentale schatkamer blijven immers zoveel ideeën en plannen onaangeroerd wegens tijdsgebrek. Een blanke slavin zou een deel van dit tijdsgebrek kunnen compenseren. Koken, stofzuigen of mijn wagen een goede beurt geven. Het zijn maar enkele voorbeelden die al een flinke slok op de borrel zouden schelen. De kans is echter groot dat Lincoln vanuit zijn graf zou herrijzen om mij een paar zombiaanse motten om mijn oren zou geven met zijn hoge hoed. De armse stakkerd had tijdens zijn ambtstermijn van de afschaffing van de slavenarbeid een punt gemaakt en met succes. Zoveel jaar na datum vond Steven Spielberg de heldendaad van Lincoln belangrijk genoeg om er een film van maar liefst 2,5 uur aan te wijden. Afgelopen weekend ben ik naar het epos gaan kijken dat genomineerd is voor 12 oscars. Laat i